QUANTIFIED SELF: KOLARSTWO

MARGINAL GAINS A QUANTIFIED SELF

Znana wielu kolarzom technika agregacji marginalnych zysków (ang. Aggregation of Marginal Gains) jest metodą polegającą na wprowadzaniu ciągłych, lecz niewielkich ulepszeń w wielu aspektach, które mogą mieć wpływ na wyniki zawodnika. Technika ta polega na agregacji zysków uzyskanych dzięki niwielkim (~jendo-procentowym) zmianom wprowadzanym do treningu (obciążenie w czasie treningu, ilość i jakość treningów, odstępy między treningami, pora dnia etc.), wyposażenia zawodnika takiego jak strój (rodzaj butów, materiał i krój koszulek, aerodynamika kasków) i oczywiście rower (rodzaj opon i kół, umiejscowienie i rodzaj hamulców, ergonomia siodła, waga i materiał budulcowy elementów rowera, rodzaj smaru do łańcucha, rodzaj łożyska). Ulepszenia mogą dotyczyć również wzorca modyfikacji wymienionych zmiennych w trakcie zawodów np. schematu wg którego zawodnik zmienia koła na danym etapie wyścigu.

Kolejną bardzo ważną grupą modyfikacji jest styl życia zawodnika: dieta, waga ciała i BMI, obwód w pasie (dodatkowe opory powietrza), odpowiedni sen, jakość życia towarzyskiego, seksu, życia rodzinnego, ilość i rodzaj używanych narkotyków (kawa, nikotyna, alkohol, marihuana) i leków oraz suplementów diety, nadużywanie mediów społecznościowych, zbyt mała ilość lub niewłaściwy odpoczynek oraz zbyt mała ilość nauki (przyswajania nowych umiejętności i wiedzy - neuroplastyczność mózgu). Wszystkie te elementy mogą mieć wpływ na skuteczność kolarza podczas zawodów.

Idea Quantified self idealnie łączy się z techniką agregacji marginalnych zysków. Bez odpowiedniej analizy nie wiadomo bowiem, która ze zmian generujących "marginalne zyski" jest najważniejsza i istotna statystycznie - na danym etapie życia, roku lub sezonu. Nie wiadomo również jak wyglądają indywidualne różnice dla tych zmiennych wśród członków drużyny i jak wpływają na skuteczność jazdy w peletonie.

DO CZEGO PRZYDA SIĘ QUANTIFIED SELF KOLARZOWI?

self-design

Optymalizacja treningu i monitoring agregacji marginalnych zysków. Dzięki precyzyjnej i jasno przedstawionej informacji będziesz mógł osiągać lepsze wyniki w krótszym czasie i lepiej przygotować się na zawody lub uzyskać lepszą wydolność fizczyną dla zdrowia.

self-discipline

Wiarygodna informacja zwrotna ma potężną moc modyfikacji zachowania. Dzięki comiesięcznym raportom postępów zwiększysz swoją motywację do utrzymywania dyscypliny treningowej.

self-association

Porównując swoje wyniki z koleżankami i kolegami będziesz mógł nie tylko uzsykać dodatkowe informacje, które pozwolą Twojej drużynie wdrożyć jeszcze lepsze rozwiązania treningowe, ale również dzięki możliwości rzetelnego porównania wyników zwiększysz swój entuzjazm i radość płynącą z przezwyciężania własnych słabości.

Co zyskasz dzięki naszym usługom?

Jest to analiza podstawowa jedynie z nazwy - ponieważ jest to główne narzędzie, dzięki któremu uzyskasz wiedzę jak optymalizować swój trening, będziesz w stanie monitorować swoje postęy (metrologia sportowa) i porównywać wyniki z koleżankami i kolegami.
raport quantified self
Jeśli zgormadzisz w odpowiedni sposób odpowiednio dużo danych - jest możliwość, że uda się stworzyć model matematyczny, który będzie w stanie przewidywać wartości niektórych Twoich cech związanych z wydajnością lub innym ważnym dla Ciebie wskaźnikiem.
raport quantified self

POMIAR MOCY CZY TĘTNA?

Pomiar mocy już od jakiegoś czasu dominuje wśród zawodowych kolarzy i amatorów. Funkcjonuje on w świadomości niektórych zawodników jako "najlepszy pomiar". Prawda jednak jest taka, że nie ma jednego najlepszego pomiaru - liczy się bowiem użyteczność informacji jaką możemy wydobyć z interpretacji wyników uzyskanych na podstawie analizy tych pomiarów. Sztuczna inteligencja, autonomiczne samochody, analityka biznesowa, big data - wszystkie te nowoczesne rozwiązania n i e bazują na jednym rodzaju danych, lecz na wielu różnych pomiarach, typach i źródłach danych. Dlatego, mimo iż pomiar tętna został do pewnego stopnia wyparty przez pomiar mocy - zarówno sam pomiar mocy czy tętna nie są najlepszymi rozwiązaniami - lecz połączenie obydwu! Niestety tutaj zaczynają się pierwsze problemy - jak skutecznie gromadzić, przetwarzać, analizować i interpretować skorelowane dane o tętnie i mocy?

Pomiar mocy daje informacje o wykonanej pracy, pomiar tętna o aktualnej wydolności fizycznej (kosztach fizjologicznych) - ale aby wycisnąć najlepszej jakości wiedzę o naszym treningu oraz o tym co należy w nim zmienić (a może również w stylu życia?) należy wykorzystywać najnowsze metody analizy danych - data science. Taka nowoczesna analityka nie tylko pozwoli Ci na agregację i integrację danych o Tobie samym, ale również o całej Twojej drużynie. Korzystając z naszych usług, zaprzęgasz najnowsze naukowe narzędzia do identyfikacaji i rozwiązywania osobistych problemów sportowych.

SPRZĘT BIOPOMIAROWY: AIDLAB

Aidlab

Aidlab nie jest zwykłym fitness trackerem jakich wiele na rynku a naukowej klasy multimodalnym urządzeniem biopomiarowym z możliwością eksportu danych. Większość zwykłych mierników tętna korzysta z technologii dających znacznie mniejszą rozdzielczość niż EKG. Są to metody, które starały się bez skomplikowanej aparatury zmierzyć tetno z nadgarstka na podstawie pomiaru zmian utlenowania krwi lub za pomoca innych pośrednich metod. Źródłem tętna jest jednak aktywność serca, a jej najbardziej precyzyjnym pomiarem zawsze będzie sygnał EKG. Dzisiejsza technologia umożliwia miniaturyzację komputera i czujników przy zachowaniu najwyższej rozdzielczości pomiaru aktywności bioleketrycznej serca. Dodatkowo Aidlab pozwala na pomiar oddechu, temperatury i ruchu. Połączenie tych wszystkich modalności oraz najwyższej rozdzielczości pomiarów daje Tobie jedyny w swoim rodzaju, wielofunkcyjny i ubieralny monitor sportowy od Polskiego producenta!